33 سال پیش در چنین روزی
ماجرای قطع میکروفون نماینده توسط هاشمی

اعتراض آقایان این است که این همه مطالب موهن که در نامه بنی صدر هست شما نمی‌خوانید ولی فقط یک جمله لفظی را از تریبون مجلس اعلام می‌کنید و این را فریبکاری تلقی می‌کنند.

خبرگزاری فارس: ماجرای قطع میکروفون نماینده توسط هاشمی
 

 

رخدادهای 26 و 27 خرداد 1360

چکیده

  • مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دو رای گیری پیاپی دو فوریت طرح 120 نماینده را مبنی بر عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور تصویب کرد .
  • ارتش عراق روزگذشته مناطق مسکونی اهواز و دزفول را هدف حملات موشکی و توپخانه دورزن قرار داد.
  • مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : قوای انتظامی در صورت لزوم با مسئله درگیری های خیابانی برخورد می کنند.
  • در پی سخنان بسیار مهم امام خمینی ائمه جمعه و مراجع عظام شهرهای تبریز ، شیراز ، کرمانشاه و اصفهان در پیامی خطاب به مردم مسلمان ایران تاکید کردند دیگر سکوت را جایز نمی شماریم .
  • آیت الله دستغیب امام جمعه شیراز : رئیس جمهور باید بداند اگر بگوید ملت به من رای داده اند و مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی را قبول ندارم و آن چه رای خودم عمل می کنم حکومت او طاغوتی است.
  • جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: مردم با تظاهرات و راهپیمایی های میلیونی خواستار برکناری آقای بنی صدر از مقام ریاست جمهوری هستند و عدم صلاحیت سیاسی و مذهبی او بر همگان روشن شده است.
  • خبرهای رسیده از مناطق جنگی حاکیست منطقه اشغالی دهلاویه در نزدیکی مرز عراق طی عملیات غافلگیرانه و هماهنگ رزمندگان اسلام به تصرف ایران درآمد .
  • صبح دیروز هزاران نفر از اقشار مختلف مردم تهران در پی سخنان مهم روز دوشنبه امام در مقابل مجلس شورای اسلامی اجتماع کرده و با شعارهای مرگ بر بنی صدر رسیدگی هرچه فوری تر به کفایت سیاسی رئیس جمهور را خواستار شدند.
  • هاشمی رفسنجانی : من از طرف نمایندگان اعلام می کنم که از مدت ها قبل ندای شما را با وجدانشان فهمیده بودند و 3 روز پیش 120 نفر از نمایندگان ضمن نامه ای به مجلس تقاضای سلب کفایت سیاسی رئیس جمهور را دارند.
  • در جلسه اخیر کمیسیون امور داخلی سلامتیان به واسطه هشت جلسه متوالی غیبت غیرموجه از عضویت کمیسیون اخراج شد .
  • اولاف پالمه نماینده ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به جنگ ایران و عراق برای برگزاری چهارمین دور مذاکراتش با مقامات دو کشور به تهران سفر خواهد کرد .

26 خرداد 1360

دو فوریت طرح بررسی کفایت سیاسی رئیس جمهور تصویب شد

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست هاشمی رفسنجانی دو طرح عدم کفایت رئیس جمهور و طرح دو فوریتی آئین نامه اجرایی بررسی عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور مطرح و به تصویب نمایندگان رسید . بر اساس آئین نامه تصویب شده : تقاضای رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور وقتی قابل طرح در مجلس است که حداقل به امضای پنجاه نفر از نمایندگان رسیده باشد.

بر اساس یکی از مواد این طرح : رئیس جمهور و مخالفین وی مجاز نخواهند بود در ضمن استدلال و توضیحات خود موضوعات دیگری را که به مورد اصلی مربوط نیست مطرح نمایند. در این جلسه دیالمه در دفاع از آئین نامه بررسی عدم کفایت رئیس جمهور سخن گفته و سپس حجتی کرمانی در مخالفت با آئین نامه اظهار داشت : من احساسم این است، البته یک نامه ای الان بما داده اند که آقای بنی صدر در جواب امام مطلبی نوشته‌اند که الان نامه پیش من هست ودر این نامه آقای بنی صدر به امام اظهار اخلاص کرده‌اند! به دنبال مخالفت شدید نمایندگان با سخنان حجتی، هاشمی گفت : اعتراض آقایان به شما این است که اینهمه مطالب موهن که در این نامه هست شما نمیخوانید ولی فقط یک جمله لفظی را از تریبون مجلس اعلام میکنید و این را فریبکاری تلقی میکنند.

مهدی کروبی نیز در مخالفت با اظهارات حجتی گفت : آقای هاشمی من ازطرف آقای بنی صدر از آقای حجتی شاکی هستم . ایشان فرمایشات آقای بنی‌صدر را تحریف میکنند. به دنبال تلاش حجتی برای دفاع از بنی صدر هاشمی دستور به قطع میکروفون این نماینده داد. در ادامه و با تصویب آئین نامه دو فوریت عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور نیز به تصویب نمایندگان رسید . برابر آئین نامه طی 24 ساعت می بایست طرح دو فوریتی در مجلس مطرح شود.(1)

عراق 3 روز پیاپی اهواز و دزفول را به موشک و توپ بست

از مناطق جنگی خبر می رسد دشمن در آخرین ضد حمله به مواضع آزاد شده دارخوین یک هلیکوپتر دیگر و 3 تانک خود را از دست داد و شماری از نفرات دشمن نیز در این عملیات به هلاکت رسیدند. همچنین ارتش عراق روزگذشته مناطق مسکونی اهواز و دزفول را هدف حملات موشکی و توپخانه دورزن قرار داد. طی روز گذشته رزمندگان اسلام مواضع متجاوزات را در بخش اشغالی خونین شهر زیر آتش شدید خود قرار دادند .

خبر دیگر این که سربازان عراقی طی سه روز گذشته شهر آبادان را با آتش توپخانه و خمپاره مورد هدف قرار دادند که بر اثر آن یک تن غیرنظامی شهید و سه تن دیگر مجروح شدند.(2)

بهزاد نبوی : اگر لازم باشد قوای انتظامی قاطعانه با درگیری ها برخورد می کند

مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : قوای انتظامی در صورت لزوم با مسئله درگیری های خیابانی برخورد می کنند. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : مخالفین پشت نقاب رئیس جمهور دست به فعالیت زده اند تا به مردم نشان دهند که جو متشنج است و دولت قادر به کنترل اوضاع نیست در این درگیری ها مردم همیشه در صحنه حاضر بوده و تمام توطئه ها را خنثی کردند و خواهند کرد و تا این زمان دستگاه های انتظامی ما نیاز به دخالت احساس نکرده اند اما اگر لازم باشد قاطعانه با این مسئله برخورد خواهند کرد.

نبوی در ادامه گفت : سازمان دهنده این توطئه ها سازمان مجاهدین خلق است که به لحاظ تشکل نسبی که دارند می توانند این برنامه ها را به طور دراز مدت سازماندهی کنند آن ها نیروهای خود را در تهران بسیج می کنند و پشت نقاب آقای بنی صدر فعالیت خود را شروع می کنند تا چیزی که مطلوب آنان است به وجود بیاید . تا به مردم نشان دهند جو متشنج است و دولت قادر برای کنترل نیست در این درگیری ها مردم همیشه در صحنه تمام توطئه ها را خنثی کرده و خواهند کرد و تا این زمان دستگاه های انتظامی ما نیاز به دخالت احساس نکرده اند که دقیقا یکی از ویژگی های انقلاب ما است و گروه ها سعی دارند تا قوای انتظامی را با مردم درگیر کنند. وی افزود : اگر لازم باشد قوای انتظامی قاطعانه با این مسئله برخورد خواهند کرد و مردم این اجازه را خواهند داد.

نبوی در ادامه با انتقاد شدید از رئیس جمهور گفت : سخنان بنی صدر پس از برکناری از فرماندهی کل قوا تضعیف روحیه نیروهای مسلح بود او در پیام خود با اعلام این که جنگ در صورت طولانی شدن به فرسودگی کامل نیروهای ایران و عراق می انجامد و در خاورمیانه زمینه اجرای برنامه آمریکا فراهم خواهد شد و مانند گروگان گیری مسئله طولانی خواهد شد روحیه رزمندگان را تضعیف کردند. آقای بنی صدر دقیقا مثل مجاهدین خلق عمل می کنند. ایشان تمام خوبی ها را به خود نسبت می دهد و تمام نارسایی ها و مشکلات را حتی در مدت دولت موقت به دوش دیگران می اندازد . نبوی گفت : بنی صدر با دعوت مردم به استقامت به صورت رسمی آنان را به قیام علیه دولت و کل نظام دعوت کردند.(3)

علما و مراجع : دیگر سکوت را جایز نمی دانیم

در پی سخنان بسیار مهم امام خمینی ائمه جمعه و مراجع عظام شهرهای تبریز ، شیراز ، کرمانشاه و اصفهان در پیامی خطاب به مردم مسلمان ایران تاکید کردند دیگر سکوت را جایز نمی شماریم . در بخشی از این بیانیه آمده است : ما ضمن محکوم کردن این گونه توطئه ها و محکوم کردن آقای بنی صدر که در طول ریاست جمهوری خود در جهت تحریک مردم و میدان دادن به ضد انقلابیون و اعلام شورش و مقاومت در مقابل امام و امت مسلمان حرکت نموده و برای مقاصد شوم سیاسی خود از ائتلاف با سازمان منافقین خلق که هر روز تنی چند از مردم کوچه و بازار را به شهادت می رسانند کوتاهی نکرده است و نیز با ایراد نطق های تحریک کننده و پیش کشانیدن مسائل انحرافی سعی کرده است برای اجانب فضای تبلیغاتی درست نموده تا از این رهگذر قلب امام را به درد آور و ضربات مهلکی به جمهوری اسلامی بزند اینک دیگر سکوت را جایز نمی دانیم.(4)

آیت الله دستغیب : رئیس جمهور اگر ولایت فقیه را قبول داشته باشد ...

آیت الله دستغیب امام جمعه شیراز در اطلاعیه ای ضمن اعلام ارتداد جبهه ملی به واسطه رد لایحه قصاص تاکید کرد : رئیس جمهور باید بداند اگر ولایت فقیه را قبول داشته باشد و به امر امام امت این مقام را پذیرفته و از حدودی که قانون اساسی برایش تعیین کرده تجاوز نکنند این مقام برایشان اسلامی است و اگر خود را مستقل ببیند و بگوید ملت به من رای داده اند و مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی را قبول ندارم و آن چه رای خودم عمل می کنم حکومت او طاغوتی است.

در ادامه این بیانیه آمده است : بر عموم مردم مسلمان واجب است با او مخالفت کنند و وظیفه مجلس شورای اسلامی است که او را استیضاح نماید تا ساقط شود چنان چه با حکومت طاغوتی پهلوی مخالفت کردند تا او را ساقط نمودند.(5)

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد : مردم با تظاهرات و راهپیمایی های میلیونی خواستار برکناری آقای بنی صدر از مقام ریاست جمهوری هستند و عدم صلاحیت سیاسی و مذهبی او بر همگان روشن شده است و انتظار می رود هرچه زودتر نمایندگان محترم اقدام کرده این خواسته به حق ملت را برآورده سازند.(6)

 

27 خرداد 1360

ایران عراق را از بلندی های الله اکبر عقب راند

خبرهای رسیده از مناطق جنگی حاکیست منطقه اشغالی دهلاویه در نزدیکی مرز عراق طی عملیات غافلگیرانه و هماهنگ رزمندگان اسلام به تصرف ایران درآمد .  طی این عملیات یک گردان نیروی مخصوص ارتش عراق منهدم شد و دشمن 14 کیلومتر از مواضع خود عقب نشست . همچنین طی روز گذشته یک فروند هواپیمای متجاوز عراقی در آسمان اهواز شکار شد و یک فروند ناوچه عراقی نیز در دهانه اروند رود در خلیج فارس غرق شد . (7)

هاشمی خطاب به مردم : تا استقرار کامل جمهوری اسلامی در صحنه بمانید

صبح دیروز هزاران نفر از اقشار مختلف مردم تهران در پی سخنان مهم روز دوشنبه امام در مقابل مجلس شورای اسلامی اجتماع کرده و با شعارهای مرگ بر بنی صدر رسیدگی هرچه فوری تر به کفایت سیاسی رئیس جمهور را خواستار شدند. در وقت تنفس نمایندگان در بالکن ساختمان مجلس ظاهر شده  و به احساسات مردم پاسخ گفتند و عده ای دیگر از نمایندگان به میان جمعیت رفتند.

هادی غفاری نیز که در میان نمایندگان دیده می شد پشت میکروفون قرار گرفته و اظهار داشت بنی صدر در نامه دیروز بعد از ظهر خود به امام ما را سردسته چماقداران و مردم را چماقدار معرفی کرده است .

هاشمی نیز با حضور در میان مردم گفت : من از طرف نمایندگان اعلام می کنم که از مدت ها قبل ندای شما را با وجدانشان فهمیده بودند و 3 روز پیش 120 نفر از نمایندگان ضمن نامه ای به مجلس تقاضای سلب کفایت سیاسی رئیس جمهور را دارند. هاشمی در پایان سخنان خود از مردم خواست چون گذشته که در صحنه بودند تا استقرار کامل جمهوری اسلامی در صحنه باشند. مردم در حضور هاشمی شعار می دادند : بنی صدر اعدام باید گردد . (8)

سلامتیان از عضویت در کمیسیون امورداخلی مجلس اخراج شد

در جلسه اخیر کمیسیون امور داخلی طرح شوراها مورد بررسی قرار گرفت و هشت ماده آن تصویب شد .  در ادامه سلامتیان به واسطه هشت جلسه متوالی غیبت غیرموجه از عضویت کمیسیون اخراج شد . (9)

نماینده دبیر کل سازمان ملل پس فردا به تهران می آید

اولاف پالمه نماینده ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به جنگ ایران و عراق برای برگزاری چهارمین دور مذاکراتش با مقامات دو کشور جمعه به تهران سفر خواهد کرد .  وی پسر از سفر و اقامت در تهران دوشنبه آینده راهی بغداد می شود . سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت : از آن جا که کفایت رئیس جمهور ایران در مجلس این کشور مورد بحث است از این که پالمه با چه کسی در ایران ملاقات خواهد کرد اطلاعی در دست نیست.(10)

وزیر جدید دادگستری کار خود را آغاز کرد

در پی معرفی وزیر جدید دادگستری توسط محمد علی رجایی نخست وزیربه مجلس شورای اسلامی و تصویب آن توسط مجلس سید محمد اصغری امروز پس از معرفی خود به شورای عالی قضایی کار خود را در دادگستری آغاز کرد.(11)

پی نوشت:

1- مشروح مذاکرات مجلس ، 26 خرداد 1360

2- کیهان ، 26 خرداد 1360 ، صفحه 10

3- کیهان ، 26 خرداد 1360 ، صفحه 4

4- جمهوری اسلامی ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 8

5- جمهوری اسلامی ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 8

6- جمهوری اسلامی ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 8

7- کیهان ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 15

8- کیهان ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 14

9- کیهان ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 14

10- کیهان ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 16

11- کیهان ، 27 خرداد 1360 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: